Billede

Indhold

Hvem har lavet maleriet,  hvad hedder maleriet,  hvornår er det malet.

Kunstner – titel – årstal

 

Materialer/teknik

Kunstart:

Er billedet abstrakt, stilbillede, portræt eller virkelighedstro

Oliemaleri, akvarel eller tegning.

 

Udformning

Hvordan er billedet bygget op:

Forgrund, mellemgrund, baggrund.

 

Fra hvilken synsvinkel ser vi motivet (billedkomposition):

Normalperspektiv, frøperspektiv, fugleperspektiv.

 

Billedbeskæring:

Total, halvnær, nær, ultranær.

 

Komposition:

Centralkomposition, symmetrisk komposition, trekantskomposition, diagonalkomposition

 

Linjer:

Statisk: roligt – lodrette og vandrette linjer, giver ro i billedet.

Dynamisk: bevægelse, uroligt – skrå linjer, giver bevægelse i billedet.

 

Farver:

Hvilke farver er brugt: Grundfarver, komplementærfarver, mørke, lyse.

Er der nogle farver der fremhæver andre farver. Fx mørke farver kan fremhæve de lyse farver.

Komplementærfarverne skaber harmoni i billedet.

Hvordan er lyset brugt: naturligt lys fx sollys, modlys, medlys, lysmængde. Hårdt eller blødt lys. Skyggevirkning.

 

Sort/hvidt virker ofte gammeldags eller klassisk.

Pastelfarver (lyseblå, -rød, -grøn osv., cremefarve) virker ofte smukt, blidt, uskyldigt og roligt.

Skarpe/stærke farver virker ofte dynamisk.

Blålige farver virker kolde/kølige/friske/rene/klare.

Rødlige, gyldne farver virker varme/kærlige.

Afdæmpede farver.

Skarpe kontrastfarver virker ofte dramatisk.

 

Hvordan bliver vi ført rundt i billedet, ført ind i billedet: Via blikretning, linjer, farver.

 

Fortolkning af billedet

Det gyldne snit: Sker der noget vigtigt i det gyldne snits skæringspunkter.

Tidsperiode: Er billedet typisk for en bestemt periode:

Guldalderen

Det moderne gennembrud

Skagensmalerne, inspireret af impressionisterne

 

Hvilken historie fortæller billede?

Stemningen i billedet: se på fx kropssprog, farver, lyset, linjer

Billedets budskab

 

Vurdering

Hvad synes du om billedet. Begrund dine synspunkter. Vær positiv.

 

Perspektivering

Perspektivere til andre billeder vi har arbejdet med.