Definition af Reklame: En systematisk påvirkning af folk for at få dem til at købe en bestemt vare.
Præsentation
Afsender – hvilket firma reklamerer og evt. reklameproducent?
Produkt – hvilken vare reklameres der for?
Medie – i hvilket medie har reklamen været vist (avis, ugeblad, tidsskrift, m.m.)
Udgivelsestidspunkt – hvornår er reklamen fra (dato / år)
Billedelementer:
Det bærende billede – det billede som hele reklamen er bygget op omkring.
Sekundære billeder – hvis reklamen er sammensat af flere billeder.
Produktfoto (packshot) – et særskilt billede af det produkt der reklameres for.
Logo – firmaets symbol eller særlige kendemærke.
Billedets dybde:
Forgrund, mellemgrund og baggrund.
Billedets linjer:
Statisk: roligt – lodrette og vandrette linjer, giver ro i billedet.
Dynamisk: bevægelse, urolige – skrå linjer, giver bevægelse i billedet.
Midtakse kan underbygge harmonisk stilstand.
Farver:
Sort/hvidt virker ofte gammeldags eller klassisk.
Pastelfarver virker ofte smukt, blidt, uskyldigt og roligt.
Skarpe/stærke farver virker ofte dynamisk.
Blålige farver virker kolde/kølige/friske/rene/klare.
Rødlige farver virker varme/kærlige.
Skarpe kontrastfarver virker ofte dramatisk.
Lyset:
Lyset kan bruges til at fremhæve noget i reklamen?
Perspektiv:
Fra hvilken synsvinkel ser vi motivet: Normalperspektiv, frøperspektiv, fugleperspektiv.
Komposition:
Hvordan er billed- og tekstelementer placeret i forhold til hinanden i reklamen?
Hvilken betydning har billedets dybde, linjer og perspektiv, læselinjen, farverne og lyset for reklamen?
Blikfang: Hvad i reklamen skal først fange vores blik og hvordan flyttes vores blik i denne reklame?
Hvor og hvordan er produktfotoet anbragt i reklamen og hvorfor?
Hvor og hvordan er logoet anbragt i reklamen og hvorfor?
Tekstelementer:
Hovedrubrik (overskrift) – skal vække modtagerens opmærksomhed på produktet.
Underrubrik (underoverskrift eller manchet) – består ofte at en enkelt oplysning om produktet.
Brødtekst (de mindste skrifttyper) – giver ofte flere detaljerede oplysninger om produktet.
Læselinjen: Den rækkefølge man vil læse teksten i. Kan anvendes til at fremhæve noget i reklamen.
Indholdsanalyse:
Billedelementer:
Hvad ser man helt konkret på billede(er)? (personer, ting, tid, sted, miljø, handling)
*Hvilke associationer, tanker og følelser giver billedet dig umiddelbart?
*Hvilken historie kan dette billede fortælle? (Brug din fantasi og indlevelsesevne)
Hvordan er personernes forhold til hinanden og til ting i reklamen?
*Hvilke signaler og hvilken kommunikation sker via kropssproget?
Hvilke signaler og hvilken kommunikation finder sted via tingsproget?
*Tekstelementerne:
Hvordan skal overskriften forstås?
Er der anvendt et slogan, ordspil, nye og interessante ordsammensætninger, rim, afvigende stavemåder?
Hvad får vi konkret at vide om produktet i underrubrik og brødtekst?
Hvilke ord anvendes om produktet og hvilken betydning har de for reklamen?
Fx positive ord som roser varen.
*Fremmedord/tekniske udtryk skal gøre reklamen troværdig
Ord på andre sprog kan gøre reklamen ”dyr”, så man fornemmer varens høje kvalitet
Billede og tekst:
Underbygger billede og tekst hinanden?
Hvad består logoet af, hvordan er det opbygget og hvad fortæller det om produktet?
Hvilke teksttyper/typografi er anvendt og hvilken betydning har det for reklamen?
Reklamekneb:
*Hvilke metoder anvender reklamen for at overtale læseren til at købe produktet?
(fx selvsikkerhed, succes, lykke, sundhed, lærdom, tryghed, seksuelle undertoner m.m.)
*Hvilke løfter giver reklamen? (Hvad får man mere end selve produktet?)
Hvilken betydning er reklamens tekst tillagt mht. at overbevise læseren?
*Målgruppe:
Hvem skal købe produktet, hvem er reklame rettet mod (alder, køn, social placering, andet)?
Hvilke overvejelser har afsenderen gjort sig mht. til reklamens påvirkning af målgruppen?
Vurdering:
*Hvilken betydning har billedet og teksten for reklamens påvirkningsværdi?
*Hvilke argumenter anvendes i teksten og er disse bestemt af billedet og/eller produktet?
*Fokuserer reklamen på varens egenskab eller på forbrugerens behov?
Overvej og begrund om reklamen er forståelig/uforståelig, objektiv/subjektiv, troværdig/utroværdig!
Overvej og begrund om reklamen anvender informativ eller holdningspåvirkende kommunikation!
*Overvej og begrund om reklamen er god og vellykket!
*Begrund om reklamen kan få dig til at købe varen/produktet!
*Hvad synes du om reklamen?
Perspektivering:
*Hvad kan man sammenligne denne reklame med?